Sakrament Bierzmowanie
Bierzmowanie jest dopełnieniem i umocnieniem
tego, co zostało zapoczątkowane chrztem, czyli nowego
życia, "z wody i Ducha".
Kościół jako wspólnota potrzebuje koniecznie
sakramentu bierzmowania, gdyż dojrzałe spełnienie
jego zbawczej misji możliwe jest tylko na drodze
osiągnięcia dojrzałości wspólnotowej przez jego
członków. Skutkiem sakramentu bierzmowania jest
pełne wylanie Ducha Świętego, jakie niegdyś stało
się udziałem Apostołów w dniu Pięćdziesiątnicy.
Bierzmowany (dorosły "dojrzałością Chrystusową")
zostaje w pełni zaangażowany przez Chrystusa i Kościół,
staje się świadomym apostołem Chrystusa, głosicielem
Ewangelii i w świecie: w swym zawodzie i w polityce,
w rodzinie i w społeczeństwie, na ulicy i w kościele.
Sakrament bierzmowania udzielany jest uczniom III
klas gimnazjum przez ks. Biskupa, ponieważ ten sakrament
wprowadza młodego chrześcijanina w dojrzałe życie
religijne. Dorośli, którzy sakramentu bierzmowania
nie przyjęli, mogą włączyć się do grupy po uprzednim
zgłoszeniu się w kancelarii parafialnej celem uzyskania
odpowiednich informacji.
Przygotowania do sakramentu bierzmowania odbywają
się w czwartek o godz. 18.30. Kandydaci zgłaszają
się: na początku klasy pierwszej gimnazjalnej, m.
in. poprzez katechetę; kandydat składa prośbę podpisaną
przez siebie i rodziców na ręce prowadzącego przygotowanie
- jeżeli kandydat jest z innej parafii - dostarcza
stosowną zgodę duszpasterzy z parafii zamieszkania
i postępuje jak powyżej;
- jeżeli był on ochrzczony poza naszą parafią i
poza naszą parafią przystąpił do I Komunii Świętej,
w odpowiednim czasie dostarcza skrócony wyciąg aktu
chrztu.
- kandydat do bierzmowania odpowiednio wcześniej
obiera sobie imię bierzmowania. Zazwyczaj jest to
jedno z imion otrzymanych na chrzcie. Jeżeli natomiast,
obydwa imiona chrzcielne nie są imionami świętych
patronów, obiera on sobie trzecie (musi to być imię
osoby świętej). Patronem bierzmowanego powinna być
osoba bliska osobowości kandydata. Kandydat zna
i naśladuje swojego Patrona, modli się do Boga przez
Jego orędownictwo. Wybór patrona nie może być podyktowany
wpływem mody czy też opinii otoczenia.
- przy bierzmowaniu, podobnie jak przy chrzcie,
kandydaci powinni poszukiwać pomocy duchowej, wybierając
sobie świadka bierzmowania. Zaleca się, żeby był
nim ktoś z rodziców chrzestnych, by wyraźnie zaznaczyć
jedność obu sakramentów.
Obrzędy Sakramentu Bierzmowania
Co to jest bierzmowanie?
Bierzmowanie jest to sakrament, w którym Duch Święty
udziela się człowiekowi ochrzczonemu jako Dar.
Jak wygląda istotny obrzęd bierzmowania?
Istotny obrzęd bierzmowania składa się z trzech
elementów wykonywanych równocześnie. Są to:
- namaszczenie olejem Krzyżma na czole ochrzczonego,
- nałożenie ręki biskupa na jego głowę,
- słowa: "Przyjmij znamię daru Ducha Świętego".
Kto może bierzmować?
W Kościele rzymskokatolickim zwyczajnym szafarzem
bierzmowania jest biskup. W pewnych okolicznościach
bierzmować może kapłan upoważniony do tego przez
prawo kościelne.
Jakie skutki sprawia bierzmowanie?
Skutki bierzmowania są następujące:
- udoskonala łaskę chrztu,
- głębiej zakorzenia nas w synostwie Bożym,
- ściślej jednoczy nas z Chrystusem,
- pomnaża w nas dary Ducha Świętego,
- udoskonala naszą więź z Kościołem,
- umacnia do świadczenia o wierze chrześcijańskiej
słowem i czynem.
Dlaczego bierzmowanie przyjmuje się raz w życiu?
Bierzmowanie, podobnie jak chrzest, nie może być
powtarzane ze względu na niezatarty charakter czyli
znamię Chrystusa, które wyciska na duszy chrześcijanina.
Obrzędy Sakramentu Bierzmowania
Obrzędy sakramentu bierzmowania zawsze oznaczały
udzielanie się Ducha Świętego bierzmowanemu. Początkami
obrzędy te sięgają czasów apostolskich. Apostołowie
bowiem wkładali ręce na ochrzczonych i otrzymywali
Ducha Świętego.
Pismo święte
Objawienie trzeciej Osoby Boskiej dokonało się w
Nowym Testamencie. Czytamy, iż Duch Święty zstąpił
na Chrystusa przy chrzcie w Jordanie. Tam Pan Jezus
“w chwili, gdy wychodził z wody, ujrzał rozwierające
się niebo i Ducha jak gołębicę zstępującego na siebie”
(Mk 1, 10). Duch Święty “spoczął na Nim” (J 1,32),
"aby ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił
wolność, a niewidomym przejrzenie... uciśnionych
odsyłał wolnymi” (Iz 61, 1; Łk 4, 18). Chrystus
napełniony Duchem Świętym, wypełnił do końca swoją
misję zbawczą. Chrystus udzielił Ducha Świętego
swoim Apostołom i Kościołowi, aby kontynuował Jego
dzieło zbawcze na ziemi poprzez wieki aż do końca
świata. We Wieczerniku, Zbawiciel zapowiedział Apostołom:
“Będę prosił Ojca, a innego Pocieszyciela da wam,
aby z wami byt na zawsze - Ducha Prawdy” (J 14,
16-17).
“A Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle
w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni
wam wszystko, co Ja wam powiedziałem” (J 14, 26).
On “w was będzie” (J 14,17) i “doprowadzi was do
całej prawdy” (J 16, 13). Obietnica Chrystusa zaczęła
się spełniać w dniu Zielonych Świąt, kiedy to "wszyscy
zostali napełnieni Duchem Świętym" (Dz 2,4) zostali
“przyobleczeni mocą z wysoka” (Łk 24, 49) czyli
mocą Ducha Świętego, aby mogli dawać świadectwo
o Chrystusie i Jego zmartwychwstaniu “w Jerozolimie
i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi”
(Dz 1, 8). Apostołowie udzielali Ducha Świętego
tym, którzy uwierzyli w Chrystusa i przyjęli chrzest:
"Kiedy Apostołowie w Jerozolimie dowiedzieli się,
że Samaria przyjęła słowo Boże, wysłali do niej
Piotra i Jana, którzy przyszli i modlili się za
nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. Bo na żadnego
z nich jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni
w imię Pana Jezusa. Wtedy więc wkładali na nich
ręce, a oni otrzymywali Ducha Świętego" (Dz 8, 14-17).
W Efezie zaś Paweł przemawiał "do ludu aby uwierzyli...
w Jezusa... Gdy to usłyszeli, przyjęli chrzest w
imię Pana Jezusa. A kiedy Paweł włożył na nich ręce,
Duch Święty zstąpił na nich" (Dz 19, 4-6). Zdania
te przedstawiają pierwotny sposób udzielania sakramentu
bierzmowania. Wszystkim tym mianowicie, którzy pod
wpływem nauczania apostolskiego uwierzyli w Chrystusa,
udzielano najpierw chrztu, a następnie bierzmowano.
Chrzest i bierzmowanie, to dwa odrębne sakramenty.
Stanowią one dwa kolejne etapy wprowadzania ludzi
w życie Kościoła.
Tradycja
Biblijny obrzęd sakramentu bierzmowania był zatem
krótki. Składał się z modlitwy i włożenia rąk. Do
tego istotnego obrzędu Tradycja w III wieku dodała:
znak krzyża kreślony na czole (Tertulian t 220 r.;
św. Cyprian t 258 r.) i namaszczenie olejem świętym
(św. Hipolit Rzymski +235 r.). Za wzorem Apostołów,
w pierwotnym Kościele sakramentów chrztu i bierzmowania
udzielano w czasie jednej akcji liturgicznej i nazywano
je sakramentami wtajemniczenia chrześcijańskiego.
Do wtajemniczenia należała także pierwsza Komunia
św. W Tradycjach Apostolskich św. Hipolita Rzymskiego
te trzy sakramenty stanowią jeszcze jedną całość.
Czytamy tam, że bezpośrednio po chrzcie, nowo ochrzczeni
ubierali białą szatę i biskup nakładał na nich ręce,
odmawiając modlitwę i namaszczając czoła. Potem
brali udział we Mszy św., podczas której przyjmowali
pierwszą Komunię świętą. Między IV, a VI w. sakramenty
wtajemniczenia chrześcijańskiego zostały rozdzielone
w czasie i udzielane niezależnie. Około X w. do
bierzmowania dodano jeszcze specjalne błogosławieństwo
końcowe. W tej formie obrzędy bierzmowania przetrwały
do naszych czasów.
Reforma liturgiczna
Sobór Watykański II polecił obrzęd bierzmowania
tak rozpatrzyć i ująć, "aby się jasno uwydatnił
ścisły związek tego sakramentu z całym wtajemniczeniem
chrześcijańskim" (KL 71). Dlatego we Wstępie do
odnowionych obrzędów bierzmowania czytamy: "Ochrzczeni
przechodzą dalszy etap chrześcijańskiego wtajemniczenia
przez sakrament bierzmowania. W nim otrzymują Ducha
Świętego, który w dzień Pięćdziesiątnicy został
zesłany przez Pana na Apostołów. Przez dar Ducha
Świętego wierni zostają bardziej upodobnieni do
Chrystusa i umocnieni, aby składali Mu świadectwo
i budowali Jego Ciało w wierze i miłości. Ich dusze
otrzymują niezniszczalny charakter, czyli znamię
Pańskie" (1-2). Wewnętrzną więź sakramentów wtajemniczenia
chrześcijańskiego jeszcze mocniej podkreślił papież
Paweł VI, w słowach: "Na chrzcie neofici otrzymują
odpuszczenie grzechów, przybranie za dzieci Boże
oraz znamię Chrystusa, przez którego zostają włączeni
do Kościoła i stają się uczestnikami kapłaństwa
swojego Zbawiciela. Przez sakrament bierzmowania
odrodzeni na chrzcie otrzymują jako niewysłowiony
Dar samego Ducha Świętego, który ich umacnia w szczególny
sposób, a naznaczeni znamieniem tego sakramentu
w sposób doskonały wiążą się z Kościołem i w ten
sposób jeszcze ściślej są zobowiązani, jako prawdziwi
świadkowie Chrystusa, do szerzenia i bronienia wiary
słowem i uczynkiem. W końcu bierzmowanie wiąże się
z Najświętszą Eucharystią, ponieważ wierni już ochrzczeni
i bierzmowani, włączają się całkowicie w Ciało Chrystus
a przez uczestnictwo w Eucharystii" (Div. cons.
naturae).
Obecne obrzędy
W wyniku odnowy liturgicznej, obecne obrzędy sakramentu
bierzmowania są następujące:
- przedstawienie kandydatów biskupowi;
- przemówienie biskupa do kandydatów, uwzględniające
wszystkich wiernych obecnych;
- odnowienie przyrzeczeń chrzestnych;
- modlitwa biskupa o dary Ducha Świętego, z wyciągniętymi
rękami nad kandydatami; - udzielenie sakramentu
bierzmowania każdemu kandydatowi z osobna;
- modlitwa powszechna;
- błogosławieństwo końcowe.
1. Odnowione obrzędy zalecają, aby sakramentu bierzmowania
udzielać w czasie Mszy świętej. Jaśniej bowiem ukazuje
się wtedy ścisły związek tego sakramentu z całym
wtajemniczeniem chrześcijańskim. Bierzmowanie, podobnie
jak inne sakramenty, prowadzi do Eucharystii, dlatego
najwłaściwszym momentem udzielania tego sakramentu
jest Msza św. Po Ewangelii, proboszcz, lub ktoś
w jego imieniu, przedstawia biskupowi poszczególnych
kandydatów do bierzmowania. Każdemu z nich towarzyszy
świadek bierzmowania, którym może być jedno z rodziców
chrzestnych lub też ktoś specjalnie wybrany do tej
funkcji. W ostateczności funkcję tę może pełnić
jedno z rodziców kandydata. Gdy kandydatów do bierzmowania
jest dużo, wtedy kandydatów nie przedstawia się
biskupowi każdego z osobna lecz wszystkich razem.
Kapłan: Czcigodny Ojcze, Kościół święty prosi
przeze mnie o udzielenie sakramentu bierzmowania
zgromadzonej tu młodzieży.
Biskup: Czy młodzież ta wie jak wielki dar
otrzymuje w tym sakramencie i czy przygotowała się
należycie do jego przyjęcia?
Kapłan: Jestem przekonany, że wszyscy przygotowali
się do bierzmowania, uczestniczyli bowiem przez
szereg dni w słuchaniu słowa Bożego i wspólnej modlitwie
oraz przystąpili do sakramentu pokuty.
Biskup: Droga młodzieży, powiedzcie przed
zgromadzonym tu Kościołem, jakich łask oczekujecie
od Boga w tym sakramencie?
Kandydaci: Pragniemy, aby Duch Święty,
którego otrzymamy, umocnił nas do mężnego wyznawania
wiary i do postępowania według jej zasad.
Wszyscy: Amen.
2. Po otrzymanych odpowiedziach, biskup przystępuje
do wygłoszenia homilii do kandydatów i zebranych
wiernych. Wyjaśnia przeczytane teksty biblijne.
Może posłużyć się też tekstami z obrzędu bierzmowania.
W oparciu o teksty święte wprowadza on obecnych
w głębsze rozumienie misterium sakramentu bierzmowania
i w tajemnicze działanie Ducha Świętego w życiu
chrześcijanina.
3. Gdy biskup skończy przemówienie, wtedy następuje
odnowienie przyrzeczeń chrzestnych. Mają one wyraźniej
podkreślić wewnętrzny związek sakramentu chrztu
z bierzmowaniem. Potem biskup kieruje pytania do
każdego osobiście, a kandydaci odpowiadają na nie
razem:
Biskup: Pytam każdego z was: Czy wyrzekasz
się szatana, wszystkich jego spraw i zwodniczych
obietnic?
Kandydaci: Wyrzekam się.
Biskup: Czy wierzysz w Boga Ojca wszechmogącego,
Stworzyciela nieba i ziemi?
Kandydaci: Wierzę.
Biskup: Czy wierzysz w Jezusa Chrystusa,
Syna Jego jedynego, Pana naszego, narodzonego z
Maryi Dziewicy, umęczonego i pogrzebanego, który
powstał z martwych i zasiada po prawicy Ojca?
Kandydaci: Wierzę.
Biskup: Czy wierzysz w Ducha Świętego, Pana
i Ożywiciela, którego masz dzisiaj otrzymać w sakramencie
bierzmowania, tak jak Apostołowie otrzymali Go w
dzień Pięćdziesiątnicy?
Kandydaci: Wierzę.
Biskup: Czy wierzysz w święty Kościół powszechny,
obcowanie Świętych, odpuszczenie grzechów, zmartwychwstanie
ciała i życie wieczne? Kandydaci: Wierzę. Biskup:
Taka jest nasza wiara. Taka jest wiara Kościoła,
której wyznawanie jest naszą chlubą w Chrystusie
Jezusie, Panu naszym.
Wszyscy: Amen.
4. Biskup zwrócony do ludu, wzywa wszystkich do
cichej modlitwy w bardzo treściwych słowach, zawierających
to wszystko, co najbardziej istotne w tym sakramencie:
Najmilsi, prośmy Boga Ojca wszechmogącego, aby łaskawie
zesłał Ducha Świętego na te przybrane dzieci swoje,
odrodzone już na chrzcie do życia wiecznego. Niech
Duch Święty umocni je swoimi darami i przez swoje
namaszczenie upodobni do Chrystusa, Syna Bożego.
Przez chwilę wszyscy modlą się w ciszy. Następnie
biskup wyciąga ręce nad bierzmowanymi i podsumowuje
ciche modlitwy wiernych:
Boże wszechmogący,
Ojcze naszego Pana, Jezusa Chrystusa,
który odrodziłeś te sługi swoje
przez wodę i Ducha Świętego
i uwolniłeś ich od grzechu,
ześlij na nich Ducha Świętego Pocieszyciela,
daj im ducha mądrości i rozumu,
ducha rady i męstwa, ducha umiejętności i pobożności,
napełnij ich duchem bojaźni Twojej.
Przez Chrystusa, Pana naszego. Wszyscy: Amen.
5. Na istotny obrzęd bierzmowania składa się namaszczenie
olejem Krzyżma na czole bierzmowanego, włożenie
na jego głowę ręki biskupa i słowa:
N..., Przyjmij znamię daru Ducha Świętego.
Bierzmowany odpowiada: Amen.
Biskup: Pokój z tobą.
Bierzmowany: I z duchem twoim.
Każdy obiera sobie imię, które biskup nadaje przy
bierzmowaniu. Imię to trzeba podpowiedzieć biskupowi
tuż przed namaszczeniem, by mógł wymienić je przy
wypowiadaniu formuły sakramentalnej. W czasie tego
istotnego obrzędu, świadek bierzmowania trzyma prawą
rękę na ramieniu swojego podopiecznego.
6. Modlitwa powszechne dostosowana jest do uroczystości
bierzmowania. W szczególny sposób uwzględnia ona
nowo bierzmowanych, ich rodziców i wszystkich mieszkańców
parafii. Modlitwa ta kończy obrzędy bierzmowania.
Po niej następuje dalszy ciąg Mszy świętej. Nowo
bierzmowani mogą otrzymać Komunię świętą pod obydwoma
postaciami. Ponadto na końcu Mszy świętej biskup
udziela specjalnego błogosławieństwa.
SYMBOLIKA
Nakładanie rąk na głowę jest gestem biblijnym
(Rdz 48, 14; Kpł 9, 22; Lb 8,10; 27, 25...), który
w liturgii należy do najstarszych obrzędów. W sakramencie
bierzmowania włożenie ręki biskupa na głowę kandydata
oznacza iż Duch Święty udziela mu się jako niewymowny
Dar. W Dziejach Apostolskich czytamy, że Apostołowie
wkładali ręce na ochrzczonych i otrzymywali Ducha
Świętego (Dz 8, 15-17; 19, 5-6).
Krzyż jest świętym znakiem odkupienia (Koi l,
20) i wiary świętej (l Kor 1,17). Jest pieczęcią,
którą nosi na sobie każdy, kto służy Bogu (Ap 7,4).
Wśród symboli chrześcijańskich zajmuje naczelne
miejsce. Kreślenie znaku krzyża na czole bierzmowanego
oznacza, że ma on prawo i obowiązek wyznawania swojej
wiary świętej, która jest jego chlubą i nie powinien
się jej wstydzić lecz odważnie ją wyznawać i bronić
jej. Naznaczenie krzyżem zobowiązuje bierzmowanego
do pewnej dyscypliny osobistej, polegającej na prowadzeniu
swojego życia zgodnie z wymogami Ewangelii.
Krzyżmo święte jest oliwą zmieszaną z balsamem
i poświęconą uroczyście przez biskupa we Wielki
Czwartek, podczas tzw. Mszy Krzyżma. Nazwa Krzyżmo
wywodzi się z Imienia: Chrystus (Christus - Chrisma
- Krzyżmo) Symbolizuje Chrystusa, w którym człowieczeństwo
złączone jest z Bóstwem.
Namaszczenie świętym olejem symbolizuje upodobnienie
bierzmowanego do Chrystusa. Podobieństwo to jest
niezniszczalne i nosi nazwę znamienia Pańskiego
lub pieczęci. Sprawcą tego podobieństwa i zjednoczenia
z Chrystusem jest Duch Święty. Stąd bierzmowany
przez to święte namaszczenie ma pełne prawo do nazwy
"chrześcijanin" czyli należący do Chrystusa i Jego
Kościoła.
Oliwa w zastosowaniu liturgicznym symbolizuje
Ducha Świętego, który jest źródłem darów nadprzyrodzonych.
On przy chrzcie w Jordanie zstąpił na Jezusa i uczynił
Go Chrystusem, to znaczy Namaszczonym czyli Mesjaszem.
Namaszczenie bierzmowanego oznacza umocnienie chrzestnych
więzi z Chrystusem.
Balsam uzyskuje się z pewnego gatunku tropikalnego
rododendronu przez nacięcie skóry. W takim sposobie
uzyskiwania balsamu św. Ambroży dostrzega obraz
łask wypływających z przebitego boku Chrystusa.
Oprócz właściwości leczniczych, balsam posiada bardzo
miły zapach. Przy poświęcaniu Krzyżma miesza się
balsam z oliwą, by symbolizował ludzi, którzy udoskonaleni
w sakramencie bierzmowania roztaczają w swoim środowisku
miły aromat cnót chrześcijańskich. Św. Paweł mówi,
aby bierzmowani chrześcijanie byli “miłą Bogu wonnością
Chrystusa” (2 Kor 2, 15).
Właściwe znaczenie obrzędu poznajemy ze słów towarzyszących.
Nałożenie rąk ma miejsce w obrzędach chrztu, bierzmowania,
święceń, przy błogosławieństwach itp. Ze słów wiadomo
dopiero o jakie nałożenie rąk chodzi. W sakramencie
bierzmowania nałożenie rąk biskupa oznacza i sprawia
udzielenie się Ducha Świętego dla uświęcenia człowieka
i umocnienia na drodze zdobywania świętości i w
służbie Bożej.
Dar zadaniem
Każdy dar jest równocześnie zadaniem. Otrzymana
godność, przywilej, wyróżnienie czy odznaczenie,
zawsze wiążą się z zadaniem, z którego trzeba się
wywiązać. Zobowiązują człowieka do pokazania, iż
godność otrzymana nie jest pomyłką. Sakrament bierzmowania
również jest zadaniem. Udzielenie się Ducha Świętego,
udoskonalenie podobieństwa do Chrystusa Kapłana,
Proroka i Króla zobowiązuje do dziękczynienia i
do kroczenia drogą zbawienia. Na wyniesienie trzeba
po prostu odpowiedzieć pobożnym życiem, apostolstwem,
służeniem bliźnim i udziałem w liturgii dla uświęcenia
i wspólnego wielbienia Boga. We Wstępie do Obrzędów
bierzmowania czytamy na ten temat: “Namaszczenie
krzyżmem i słowa, jakie mu towarzyszą, wyrażają
skutki daru Ducha Świętego. Przez namaszczenie wonnym
olejem ręką biskupa ochrzczony otrzymuje niezniszczalny
charakter, znamię Pańskie, razem z darem Ducha Świętego,
który doskonalej upodabnia do Chrystusa i udziela
mu łaski rozszerzania wśród ludzi dobrej woni” (nr
9).
MODLITWA O SIEDEM DARÓW DUCHA
ŚWIĘTEGO
Duchu Przenajświętszy, Pocieszycielu,
uświęcający dusze nasze, racz mi udzielić daru
mądrości, abym poznał i umiłował prawdę wiekuistą
i nigdy dóbr tego świata nie przedkładał nad dobro
wieczne. Daj mi dar rozumu, abym poznał prawdy
objawione na ile dozwala nieudolność ludzka. Daj
mi dar umiejętności, abym się przekonał o
nicości swojej i wszelkich rzeczy stworzonych. Żebym
wszystko odnosił do Boga według uczuć Serca Jezusowego,
a gardził marnościami tego świata. Daj mi dar
rady, abym ostrożnie postępował wśród niebezpieczeństw
życia doczesnego i spełniał wolę Bożą. Daj mi dar
mocy, abym przezwyciężał pokusy nieprzyjaciela i
znosił prześladowania, na które mógłbym być wystawiony.
Daj mi dar pobożności, abym się rozmiłował w rozmyślaniu,
w modlitwie i w tym wszystkim, co się do służby
Bożej odnosi. Daj mi dar bojaźni Bożej, abym
pilnie unikał wszystkiego, co by Cię obrazić mogło,
abym się bał grzechu bardziej niż śmierci, a to
jedynie dla miłości Twojej. Do tych wszystkich darów,
o Duchu Święty, dodaj mi dar pokuty, abym
grzechy swoje opłakiwał, i ducha umartwienia,
abym zadość uczynił Boskiej sprawiedliwości. Napełnij
Duchu Święty, serce moje Boską miłością i łaską
wytrwania, abym żył po chrześcijańsku i umarł
śmiercią świątobliwą. Amen.
|