
Najważniejszym wydarzeniem w życiu Kościoła jest
Eucharystia.
W Parafii Matki Boskiej Częstochowskiej
Eucharystie odprawiane są:
W niedzielę o godz.: 7.00; 9.00; 10.30
(dziecięca) 12.00; 18.00
W dni powszednie o godz.: 8.00, 17.00, 18.00
Podczas każdej Mszy św. uobecnia się Męka, Śmierć i
Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W czasie każdej Mszy
św. sam Pan Jezus poucza nas w czasie Liturgii Słowa. A
podczas Komunii św. karmi nas Swoim Ciałem. Kiedy kapłan
podnosi Hostię mówi: "Ciało Chrystusa", odpowiadamy:
"Amen".
Słowo "amen" oznacza wyznanie wiary. Tak wierzę, że w
tym małym kawałku chleba jest obecny Pan Jezus. Pełne
uczestnictwo w Eucharystii połączone jest z przyjęciem
Komunii św. Nie możemy do niej przystąpić tylko wtedy,
gdy popełnimy grzech ciężki, ale wtedy co prędzej należy
przystąpić do Sakramentu Pokuty.
"Kto
spożywa Moje ciało i pije krew Moją ma życie wieczne..."
Eucharystia - ciężka godzina!?

Znowu Msza święta! ...Zmarnowana godzina!
Znowu muszę iść do Kościoła
bo taka tradycja,
bo
tak każą rodzice,
bo
sąsiedzi będą źle mówić, bo...., bo.... itd.
Tak właśnie dzisiaj wielu ludzi podchodzi do
najważniejszego aktu w Kościele. No więc czym tak
naprawdę jest Msza św. i jak należy ją przeżywać.
Błogosławiony Józef Sebastian
Pelczar tak mówił o Mszy
świętej: Jest ona przede
wszystkim Ofiarą uwielbienia, bo
w niej sam Syn Boży wielbi swego
Ojca i korzy się przed Jego
majestatem wyniszczając się i
umierając w sposób bezkrwawy.
Łącz się więc z Panem Jezusem
podczas Mszy Świętej, by przez
Niego i z Nim składać hołdy
Trójcy Najświętszej i ofiarować
swe życie na rozszerzanie się
chwały Bożej.
Są to piękne słowa wyrażające
całą istotę Eucharystii. Jednak
aby dobrze zrozumieć liturgię
Mszy Świętej trzeba wyjść
niejako od podstaw tego
wielkiego Sakramentu.
Już w Starym Testamencie Bóg dał
przez Mojżesza ludowi wybranemu
tablice z wypisanym Prawem
Bożym. Mowa jest oczywiście o 10
Przykazaniach Bożych, z których
jedno w dzisiejszej formie
brzmi: "Pamiętaj abyś dzień
święty święcił". Ten obowiązek
wyraził także Kościół w Pięciu
Przykazaniach Kościelnych: "W
niedzielę i święta we Mszy
Świętej nabożnie uczestniczyć".
Natomiast Sobór Watykański II
mówi: Msza Święta jest szczytem,
do którego zmierza działalność
Kościoła, a jednocześnie jest
źródłem, z którego wypływa cała
Jego moc.
Eucharystia jako wielki dar
została ustanowiona przez Jezusa
Chrystusa - Najwyższego Kapłana,
w obecności Apostołów podczas
Ostatniej Wieczerzy, o czym
informuje nas np. Ewangelista
Łukasz: Następnie wziął chleb,
odmówiwszy dziękczynienie
połamał go i podał mówiąc: Tak
samo i kielich po wieczerzy,
mówiąc: (Łk 22,19-20).
Eucharystia,
krótko mówiąc jest najwyższym i
niezrównanym momentem naszego
wspólnotowego, ludzkiego oraz
chrześcijańskiego doświadczenia.
Jest wielkim darem, gdyż jest
znakiem życia Jezusa w każdej
Chrystusowej wspólnocie. Jest
ucztą miłości pomiędzy wiernymi
a Zbawicielem oraz wyznacznikiem
i drogowskazem na drodze
prowadzącej do Królestwa
Niebieskiego. Każda Eucharystia
i komunia święta jest po prostu
naszym całkowitym zawierzeniem
się miłości Boga i oddaniem się
Mu na wieczną służbę, a przez
Niego na służbę każdemu
człowiekowi - na wzór dobrego
Samarytanina.
Aby jednak dobrze zrozumieć tę
wielką tajemnicę Eucharystii,
należy ją każdorazowo na nowo
przeżywać własnym, czystym
sercem przepełnionym wielką Bożą
Miłością. Bo tylko wtedy gdy
otworzymy szeroko drzwi naszych
serc dla Jezusa, będziemy mogli
zrozumieć i dotknąć samej istoty
Wieczerzy Pańskiej.
Na przestrzeni wielu wieków
jakie minęły od ustanowienia
sakramentu Mszy Świętej, to
nabożeństwo eucharystyczne
rozwijało się i przybierało
różne nazwy:
Fractio panis - czyli łamanie chleba,
Cena Domini - Wieczerza Pańska,
Eucharistia - jest to nazwa grecka, w spolszczonej
wersji brzmi Eucharystia i oznacza dziękczynienie,
Sacrificium - oznacza Mszę św. jako ofiarę
Missa - nazwa łacińska tłumaczona jako Msza; znana jest
już od V w. i w takiej formie przetrwała do dzisiaj,
wypierając wiele innych nazw tego nabożeństwa.
Katechizm Kościoła Katolickiego w punkcie 1346 w zwięzły
sposób przedstawia strukturę Liturgii Eucharystycznej.
Jej pierwszą, podstawową częścią jest liturgia słowa,
która zawiera: czytania biblijne - jedno lub dwa, śpiew
między tymi lekcjami, Ewangelię, wyznanie wiary i
modlitwę powszechną. Natomiast drugą właściwą częścią
jest liturgia eucharystyczna (ofiary). Składa się ona z:
przygotowania darów ofiarnych, modlitwy eucharystycznej
i obrzędów komunii św.
Zanim jednak rozpocznie się liturgia słowa mają miejsce
tak zwane obrzędy wstępne, czyli: wejście z
towarzyszącym śpiewem, pozdrowienie wiernych z dowolnym
słowem wprowadzającym kapłana, akt pokuty, hymn "Chwała
na wysokości Bogu" oraz modlitwa zwana kolektą, bądź też
oracją. Cała liturgia Mszy Świętej kończy się
pozdrowieniem wiernych i błogosławieństwem, czyli
rozesłaniem. Tak w wielkim skrócie można przedstawić
strukturalną budowę Mszy św. Poszczególne elementy
Eucharystii postaram się głębiej i dokładniej opisać w
następnych numerach naszego i waszego czasopisma.
Na
koniec jeszcze mała prośba:
postarajmy się każdą Mszę Świętą
przeżywać czystym i pełnym
miłości sercem, które zawsze
jest otwarte dla Boga i drugiego
człowieka. |